Janne Maaike Gerlofs

Er was een sofist, een leraar in de redenaarskunst, die zijn leerlingen succes garandeerde: als ze bij hem hun opleiding zouden volgen, zouden ze hun eerste proces winnen, zo niet, dan kregen ze hun geld terug. Op een dag kreeg hij een leerling die zijn geld op een wel heel inventieve manier terugverdiende. Na zijn opleiding spande hij zijn eerste proces aan tegen zijn leraar, met als inzet het collegegeld.

Het was deze anekdote op de open dag van de UvA die mij aanzette om Taalbeheersing, argumentatietheorie en retorica te studeren. Het verwonderde mij dat goede argumenten toch niet altijd overtuigend waren en dat mensen met goede†ideeŽn er niet per definitie in slaagden om deze over het voetlicht te brengen. Word je als goed redenaar geboren, of kun je het ook leren?

In de contacten met cursisten blijkt dat inzichten uit de klassieke en moderne argumentatietheorie zowel beginnende als ervaren schrijvers en sprekers in staat stellen om bewust hun uitdrukkingsvaardigheid te vergroten. Tijdens mijn promotieonderzoek raakte ik er nog meer van overtuigd dat de combinatie van theorie en praktijk veel oplevert. Met als resultaat dat ik me - samen met cursisten en mijn collega's - al vele jaren met veel plezier wijd aan de ars bene dicendi en de ars persuadendi, het ambacht van je goed en overtuigend uitdrukken.